«۰۰۷» در دو راهی ویژه
«۰۰۷» در دو راهی ویژه
به گزارش ایران فیلم: «اسپکتر» که عنوان فیلم جدید و شگفت انگیز جیمز باند، مامور ظاهراً شکست ناپذیر پلیس مخفی انگلیس است، عملاً نام دشمن وی در این فیلم و چهار فیلم از آثار قبلی این مجموعه ۲۴ فیلمی نیز هست و اینکه چرا سازندگان این سری فیلمهای پر دوام و رکورددار فروش در میان فرانچیزهای سینمایی فقط اسپکتر را در میان دشمنان «باند» به کرات زنده نگه داشته و سایر بدخواهان وی را نابود کردهاند، به دلایل نامعلومی بر میگردد و شاید هم به سرسختی ذاتی اسپکتر!
امپراتوری سیاه جدید
بعد از فرو رفتن دونالد پلزنس و تلمی ساوالاس در این رل در فیلمهای قبلی و تقابل اسپکتر با دو جیمز باند از باندهای قبلی شامل شون کانری و راجر مور، حالا نوبت باند ششم با بازی دانی یل کریگ انگلیسی رسیده تا با مردی بجنگد که یک تبهکار بزرگ و ظاهراً اتریشی است و این بار او را به واقع هم با بازی یک اتریشی معروف همچون کریستوف والتز روبروی خود میبینیم. اسپکتر، امپراتوری سیاه جدیدش را در گوشهای از اروپا دایر کرده و قصد خرابکاریهای بزرگ را دارد و در اوایل فیلم باند را که از بازگشت دشمن قدیمیاش نگران شده در حالی مییابیم که در حال اندیشیدن در این خصوص است و به این نتیجه میرسد که تمامی گرفتاریهای اخیر او را همین مرد پلید آفریده است.
محو «دو صفر»ها!
البته باند مجبور است به مسایل داخلی و درون سازمانی هم فکر کند و به گونهای بر سر یک دو راهی ویژه ایستاده است و نمیداند ابتدا رقبای درون سازمانی را از میدان بدر کند و یا مقابل دشمنان واقعی خارجیاش بایستد. او میشنود که «ام» که ریکی از کاراکترهای معروف و دیرپای سری داستانهای باند است و مدتی است که او را با بازی رالف فاینس معروف و ایرلندی میبینیم. مجبور است با یکی از سران اینتلیجنت سرویس بستیزد تا اجازه ندهد که این مدیر که نامش مکس دن بیگ (با بازی اندرو اسکات) است، طرح قدیمی ماموران مخفی را که نام کد همگی آنها با «۰۰» (دو صفر) شروع میشود، به کلی ملغی و یک سیستم «ابر کامپیوتری» را برای مقابله با تبهکاران جانشین آنها سازد. «ام» مثل «کیو» همیشه از مدیران «باند» و از ابلاغ کنندگان ماموریتهای وی به او بوده است ولی گاهی حمایت وی نیز برای خاطر جمع شدن «۰۰۷» کفایت نمیکند زیرا باند میشنود که یک ماشین تازه را که صاحب قابلیتهای فوق العاده برای هدف قرار دادن تبهکاران است و پیشتر همیشه نظایر آن را به وی میسپردند این بار برای یکی از رقبای داخلی او و به واقع یکی دیگر از ماموران «دو صفر» در نظر گرفتهاند و میخواهند آن را به «۰۰۹» بسپرند.
تند و تیز
اما «اسپکتر» که دومین جیمز باند متوالی با کارگردانی سم مندز بریتانیایی و به همین سبب فیلمی برتر و متفاوت و پر فروشترین فیلم ۲۰ روز اخیر جهان است، در ادامه ماجراهای خود باز هم نشان میدهد که «۰۰۷» همچنان بی رقیب و از سایرین بهتر است و تصمیم گرفته که بی خیال رقبای داخلی شود و به سراغ دشمنان برون مرزیاش برود. سناریوی فیلم نیز که دستپخت چهار سناریست است و یکی از آنها جان لوگان است و دیگری جز باتروورس، مجموعهای از اتفاقات تند و تیز و خطرات و هیجانهای مختلف را میآفریند و بیننده مثل معمول از نقطهای در فیلم از ارزش گذاری خوب یا بد روی فیلم و اتفاقات آن دست بر میدارد و فقط با ریتم وقایع به سمت جلو میرود.
چند سفر
برای باند چیزی مهمتر و ماموریتی خطیرتر از یافتن دشمن قبلیاش نیست و این چنین است که او برای یافتن اسپکتر دست به چند سفر میزند. حضور او در رم پایتخت ایتالیا اولین راهها را به سوی یکی از دفاتر کار پنهانی اسپکتر باز میکند ولی اسپکتر که شاید توصیف بهتر معرفی او به عنوان سر کرده تشکیلات مخوفی است که نام آن و حروف اختصاری آن اسپکتر است و هر واژهای مترادف با ترور و ارعاب و انفجار و سرقت در این کلمه و جزو وظایف این تشکیلات میگنجد باکی از رو در رو شدن مجدد با مامور ویژهای ندارد که در شرح وظایفش هر کاری آزاد اعلام شده و به او امکان و مجال «قتل هر کسی تحت هر عنوانی» اعطا شده است.
مثل سادیستها
«باند» از این شهر به سمت کشور اتریش میرود و آنجا با دکتر ماده لین اسوان (با بازی لیا سیدو) آشنا میشود که زنی همسو با برنامهها و ماموریتهای وی است اما فرار مشترک آنها از خط آتش و انفجارهای تدارک دیده شده توسط اسپکتر باور نکردنی و فقط در فرهنگ فیلمهای جیمز باند قابل ارائه و تنها به نام او قابل فهم است. ولی باند اصولاً زندگی آرامی ندارد و فقط در بحرانها نفس میکشد و در نتیجه وقتی با همراهی اسوان به سمت شهر تنجه در آفریقا میگریزند و تصور میکنند که به ساحل یک آرامش موقتی میرسند، عملاً در دام اسپکتر میافتند و سم مندز یک نمای شکنجه شدن «۰۰۷» را به دست اسپکتر و گماشتههای او را پیش روی ما میگذارد. حرفهایی که اسپکتر در این سکانس بر زبان میآورد شبیه به مبتلایان به سادیسم است اما باند در زمان تقابل با کاراکتر مخوف ایفا شده توسط مدز میکلسن در «کازینو رویال» نیز با اینگونه جنونها مواجه شده و به اینجور برخوردها خو گرفته است.
عصر پس از جودی دنچ
اگر دو- سه فیلمی است که «ام» را با بازی رالف فاینس با کلاس و ایرلندی میبینیم و پیشتر نیز از او و هنرهایش یاد کردیم، تغییرات دامان کاراکتر (کیو) دیگر همراه و همکار و باند را نیز گرفته است و در عصر «پس از جودی دنچ» باید به دیدن افراد دیگری در این رلهای کلیدی عادت کرد. بر این اساس حالا «بن ویشاو» است که رل کیو را بازی میکند و خوب هم بازی میکند و با بازی او این استاد کشفیات تکنولوژیک و ارائه دهنده سلاحهای مدرن به باند، هم در کارش دقیق است و هم برخلاف کیوهای قبلی جوانتر و اهل شوخی و خنده است. اینکه تماشاگران بیست و چهارمین فیلم جیمز باند ۵۳ سال پس از نسخه اول («دکتر نو» عرضه شده در سال ۱۹۶۲) همچنان آن را دوست میدارند، نه تقصیر بینندگان و آسان نگری و سطح پایین توقعاتشان بلکه محصول ادامه یافتن سنتهای جذاب بعدی این سری فیلمها است که پیوسته و سال در پی سال از این قهرمان دروغین و تبلیغاتی وسیلهای برای پولسازی و کسب درآمدهای هنگفت در گیشهها میسازد و با اینکه به راحتی میتوان حس کرد پایههای قصهها دروغین است و به ویژه پس از اتمام کتابهای ایان فلمینگ خالق مامور «۰۰۷» جانشینان او و سناریستهای جدید این سری فیلمها را بیش از سیاسی کردهاند. اما رنگ و نمای چشمگیر تصاویر و هیجان اتفاقات و به واقع سلاح سرگرم کردن بینندگان از هر جهت و مثل گذشته همچنان در دست سازندگان باند است تا با آن یکبار دیگر فیلمی موفق را رو و سنن و عمر باند را طولانیتر کنند.
او چند ملیتی نیست
«باند» در اصل و حتی در نسخههای جدید که دیگر خبری از نشانههای صددرصد فلمینگی در او نیست و شبیه به ماموران چند ملیتی شده، در درجه اول یک مامور انگلیسی و در خدمت نیروهای مخفی و ویژه این کشور است و کشاندن او به این سو و آن سوی جهان و همکاریهای موقتیاش با این و آن چیزی از وابستگی صرف وی به کشورش نکاسته است.
تحسین پس از انتقاد
آیا دانی یل کریگ ۴۷ ساله و انگلیسی در چهارمین مرتبه فرو رفتنش در قالب جیمز باند انتقال دهنده احساس و وابستگی فوق است؟ به جای پاسخ این سوال باید یادآور شد که ۱۰ سال بعد از انتخاب شدن شگفت انگیز کریگ برای ایفای این رل و در حالی که اکثر اهالی سینما با این گزینش مخالف بودند و آن را نشانه حماقت و کج فکری انتخاب کنندگان میدانستند و میگفتند از استدلالی که کریگ را بر گزینههای ارجحتر این رل (شامل جرارد باتلر، کلایو اوون و بن افلک) برتر میداند سر در نمیآورند، اینک کمتر کسی اعتقاد آن روزها را دارد و برعکس هواداران کریگ بیشتر شدهاند و حتی میگویند او نزدیکترین و شبیهترین فرد به بهترین ایفا کننده رل باند یعنی شون کانری و برتر از چهار فرد دیگری است که این رل را طی این فرانچیز ۵۳ ساله ایفا کردهاند و لابد میدانید که پس از کانری به ترتیب جرج لازنبی، راجر مور، تیموتی دالتون، پی یرس براسنان و البته دانی یل کریگ در این رل ظاهر شدهاند.
در گذر ایام
شاید این تعریف همان قدر افراطی و دور از واقعیت باشد که ۱۰ سال پیش در بدو گزینش کریگ برای ایفای این رل و در ضدیت با وی به گوش میخورد اما یک تعریف و توصیف عقلاییتر و دور از افراط به ما میگوید که کریگ با سرسختی و دوری جستن از موارد طنزی که معمولاً در نوع بازی راجر مور دیده میشد و یا تکههای اضافی مدل براسنان، جیمز باندی را آفریده است که با هیچکس شوخی ندارد و دلیل اصلی موفقیتاش کوبندگی و تیزهوشی اوست که ایان فلمینگ در داستانهایش آن همه بر آن اصرار داشت و در گذر ایام کمرنگتر شد. البته این سرسختی و خشونت نیز عاملی برای محو شدن همیشگی کاراکتر اسپکتر در پایان این فیلم تازه نیست و مثل معمول فقط تشکیلات پلید او نابود میشود و وی محو میگردد تا چند سال بعد برای دشمنی ورزیدنهای تازهاش با باند از نو پدیدار شود. اینکه در آن زمان کریگ همچنان جیمز باند است و یا طرح سیاهپوست کردن باند را با به کارگیری ادریس البای بریتانیایی و یا تبدیل وی به یک مامور زن را اجرا کردهاند یا خیر، نامشخص است اما چون درباره «۰۰۷» با دریای اتفاقات شگرف این سری فیلمها صحبت میکنیم، هر اتفاقی در این ارتباط متصور است و نباید تعجب کرد.
مشخصات فیلم
عنوان» «اسپکتر»
محصول: کمپانیهای ایون پروداکشنز، کلمبیا و ام جی ام
تهیهکنندگان: مایکل جی ویلسون و باربارا براکولی
سناریستها: جان لوگان، نیل پرویس، رابرت وید و جز باتر وورس
کارگردان: سم مندز
مدیر فیلمبرداری: هویت فان هویتما
تدوینگر: لی اسمیت
موسیقی متن: توماس نیومن
طول مدت: ۱۴۸ دقیقه
بازیگران: دانی یل کریگ، کریستوف والتز، لیا سیدو، نائومی هریس، رالف فاینس، بن ویشاو و اندرو اسکات.
منبع: Guardian
نوشته «۰۰۷» در دو راهی ویژه اولین بار در سایت ایران فیلم – مرجع دانلود و اخبار سینما پدیدار شد.