20
جولای
غیرفعال

یکی از مشهورترین قطعات تاریخ موسیقی جَز به روایت یک ایرانی

یکی از مشهورترین قطعات تاریخ موسیقی جَز به روایت یک ایرانی

موسیقی ما – موسیقی جز در ایران نه سلطان دارد و نه پدر. عده ای دوست و رفیق که از قدیم بودند و حالا هم مهره‌های اصلی برای جز ایران هستند. اتفاقاً همین افراد هم تلاش کردند تا جوان‌ترها را با خود همراه کنند و راه جز را در ایران باز کنند. ماهان میرعرب یکی از مهمترین آن‌ها است. ماهان در کنار دارا دارایی، حمزه یگانه و امین طاهری (در واقع هسته اصلی گروه آبرنگ)، کسانی بودند که برخلاف جریان، دنبال استایلی رفتند که اصولاً گوش ایرانی سخت قبولش می‌کند (پیتر سلیمانی پور همراه همیشگی این گروه بود). امروز بعد از گذشت بیش از 10 سال موزیسن‌های جوانی مانند امیر دارابی و آرین کشیشی را در کنار خود دارند و پایه ثابت فستیوال‌ها داخلی هستند.

میرعرب اما برای ادامه کارش ایران را ترک کرد و به اتریش رفت. حالا چند سال یک بار سفری به ایران می‌کند و تجربیاتش با برگزاری کنسرت و ورکشاپ با علاقه مندان این سبک تقسیم می‌کند.

او این بار یک ویدیوی جدید در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داده که به همراه نوازنده پرکاشن مصری «امیر وهبا»، قطعه معروفی به نام A Night in Tunisia را بازنوازی می‌کنند. قطعه‌ای که اولین بار در سال 1941 توسط dizzy Gillespie موزیسن آمریکایی نواخته شد. قطعه ای که در سبک و سیاق مورد علاقه ماهان میرعرب یعنی بی‌باپ جز است. همچنین این آهنگ را سرآغازی بر جنبش استاندارد جز می‌دانند. با گذشت زمان این قطعه تبدیل به آن دسته از آهنگ‌هایی شد که موزیسن‌های جز دستمایه کار خود می‌کنند و همیشه محصولی جدید و برداشت خود را از آن ارائه می‌کنند. بزرگانی مانند مایلز دیویس، چارلی پارکر، استن گتز، ابراهیم معلوف، یوسف لطیف و دو جین موزیسن دیگر این قطعه را اجرا کردند که البته دیگر نمی‌توان نام کاور روی آن گذاشت. چراکه در سبک جز بسیاری از قطعات قدیمی و استاندارد را هرکسی که بخواهد اجرا می‌کند و امضای خود را پاى آن می‌زند. حالا ماهان میرعرب و امیر وهبا برداشت خود را از قطعه‌ای ارائه می‌دهند که نامش «یک شب در تونس» است اما توسط یک سیاهپوست آمریکایی ساخته شده است.

ماهان میرعرب همیشه نشان داده علاقه دارد از موسیقی ایرانی برداشت‌هایی داشته باشد و به نوعی یک جزمنِ ایرانی باشد. همچنین نزدیک شدن به world music هم در برخی آثارش مانند آلبوم «همسو» مشهود است. استفاده از گیتاری خاص با دو نوع فِرِت هم به او کمک می‌کند تا از قسمت فرت‌لس برای ملودی‌های ایرانی استفاده بیشتری بکند.

حالا باید منتظر ماند و دید در اجرایی که پس از دو سال، روز پنجشنبه در برج آزادی با همراهیِ امیر وهبا، دارا دارایی و گلنار شهیار دارد، چه رویکردی به موسیقی جز پیدا کرده است.

روتیتر: 
ویدئو «شبی در تونس» با اجرای ماهان میرعرب و امیر وهبا در آستانه کنسرتِ برج آزادی
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما

برچسب ها:

عکس خبر اول: 

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 

+ دانلود ويدئوى «شبى در تونس»

موسیقی ما – موسیقی جز در ایران نه سلطان دارد و نه پدر. عده ای دوست و رفیق که از قدیم بودند و حالا هم مهره‌های اصلی برای جز ایران هستند. اتفاقاً همین افراد هم تلاش کردند تا جوان‌ترها را با خود همراه کنند و راه جز را در ایران باز کنند. ماهان میرعرب یکی از مهمترین آن‌ها است. ماهان در کنار دارا دارایی، حمزه یگانه و امین طاهری (در واقع هسته اصلی گروه آبرنگ)، کسانی بودند که برخلاف جریان، دنبال استایلی رفتند که اصولاً گوش ایرانی سخت قبولش می‌کند…

یکی از مشهورترین قطعات تاریخ موسیقی جَز به روایت یک ایرانی

موسیقی ما – موسیقی جز در ایران نه سلطان دارد و نه پدر. عده ای دوست و رفیق که از قدیم بودند و حالا هم مهره‌های اصلی برای جز ایران هستند. اتفاقاً همین افراد هم تلاش کردند تا جوان‌ترها را با خود همراه کنند و راه جز را در ایران باز کنند. ماهان میرعرب یکی از مهمترین آن‌ها است. ماهان در کنار دارا دارایی، حمزه یگانه و امین طاهری (در واقع هسته اصلی گروه آبرنگ)، کسانی بودند که برخلاف جریان، دنبال استایلی رفتند که اصولاً گوش ایرانی سخت قبولش می‌کند (پیتر سلیمانی پور همراه همیشگی این گروه بود). امروز بعد از گذشت بیش از 10 سال موزیسن‌های جوانی مانند امیر دارابی و آرین کشیشی را در کنار خود دارند و پایه ثابت فستیوال‌ها داخلی هستند.

میرعرب اما برای ادامه کارش ایران را ترک کرد و به اتریش رفت. حالا چند سال یک بار سفری به ایران می‌کند و تجربیاتش با برگزاری کنسرت و ورکشاپ با علاقه مندان این سبک تقسیم می‌کند.

او این بار یک ویدیوی جدید در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داده که به همراه نوازنده پرکاشن مصری «امیر وهبا»، قطعه معروفی به نام A Night in Tunisia را بازنوازی می‌کنند. قطعه‌ای که اولین بار در سال 1941 توسط dizzy Gillespie موزیسن آمریکایی نواخته شد. قطعه ای که در سبک و سیاق مورد علاقه ماهان میرعرب یعنی بی‌باپ جز است. همچنین این آهنگ را سرآغازی بر جنبش استاندارد جز می‌دانند. با گذشت زمان این قطعه تبدیل به آن دسته از آهنگ‌هایی شد که موزیسن‌های جز دستمایه کار خود می‌کنند و همیشه محصولی جدید و برداشت خود را از آن ارائه می‌کنند. بزرگانی مانند مایلز دیویس، چارلی پارکر، استن گتز، ابراهیم معلوف، یوسف لطیف و دو جین موزیسن دیگر این قطعه را اجرا کردند که البته دیگر نمی‌توان نام کاور روی آن گذاشت. چراکه در سبک جز بسیاری از قطعات قدیمی و استاندارد را هرکسی که بخواهد اجرا می‌کند و امضای خود را پاى آن می‌زند. حالا ماهان میرعرب و امیر وهبا برداشت خود را از قطعه‌ای ارائه می‌دهند که نامش «یک شب در تونس» است اما توسط یک سیاهپوست آمریکایی ساخته شده است.

ماهان میرعرب همیشه نشان داده علاقه دارد از موسیقی ایرانی برداشت‌هایی داشته باشد و به نوعی یک جزمنِ ایرانی باشد. همچنین نزدیک شدن به world music هم در برخی آثارش مانند آلبوم «همسو» مشهود است. استفاده از گیتاری خاص با دو نوع فِرِت هم به او کمک می‌کند تا از قسمت فرت‌لس برای ملودی‌های ایرانی استفاده بیشتری بکند.

حالا باید منتظر ماند و دید در اجرایی که پس از دو سال، روز پنجشنبه در برج آزادی با همراهیِ امیر وهبا، دارا دارایی و گلنار شهیار دارد، چه رویکردی به موسیقی جز پیدا کرده است.

روتیتر: 
ویدئو «شبی در تونس» با اجرای ماهان میرعرب و امیر وهبا در آستانه کنسرتِ برج آزادی
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما

برچسب ها:

عکس خبر اول: 
(image)

دسته بندی مطلب:

خلاصه مطلب: 

+ دانلود ويدئوى «شبى در تونس»

موسیقی ما – موسیقی جز در ایران نه سلطان دارد و نه پدر. عده ای دوست و رفیق که از قدیم بودند و حالا هم مهره‌های اصلی برای جز ایران هستند. اتفاقاً همین افراد هم تلاش کردند تا جوان‌ترها را با خود همراه کنند و راه جز را در ایران باز کنند. ماهان میرعرب یکی از مهمترین آن‌ها است. ماهان در کنار دارا دارایی، حمزه یگانه و امین طاهری (در واقع هسته اصلی گروه آبرنگ)، کسانی بودند که برخلاف جریان، دنبال استایلی رفتند که اصولاً گوش ایرانی سخت قبولش می‌کند…

یکی از مشهورترین قطعات تاریخ موسیقی جَز به روایت یک ایرانی

اخبار جهان

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , ,